محمدرضا ریاضی، پژوهشگر هنر، درگذشت + علت مرگ سریال انیمیشن «زوزو و دوستان» روی آنتن شبکه پویا + زمان پخش سریال «یانگوم» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش رئیس سازمان صداوسیما: محور‌های مناظرات به‌گونه‌ای طراحی شده است که امکان ورود به حواشی به حداقل برسد تمدید مهلت ششمین دوسالانه «کارتون کتاب» برنامه‌های تلویزیون برای عید سعید قربان + زمان پخش بازگشت «رخساره» با قطعات خاطره‌انگیز به تالار وحدت جوایز برگزیدگان انسی ۲۰۲۴ اهدا شد جزئیات تازه‌ترین پروژه «علی‌اکبر شکارچی»، استاد موسیقی در فضای مجازی «تاجی» به پایان خط رسید | روایت یک تصمیم سخت درگذشت «صدرا روحانی»، شاعر پیشکسوت، در سکوت خبری ماجرای شکایت صدا و سیما از «عادل فردوسی‌پور» + عکس آمار فروش فیلم‌های روی پرده سینما (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) آخرین اخبار از سریال «سلمان فارسی» صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ مرد تیغ و ابریشم | یادی از نرسی گرگیا، بازیگری که اگر زنده بود امروز ۸۶ سالگی اش را جشن می‌گرفت
سرخط خبرها

عبدالحسین مختاباد: جایزه «از شرم درحجاب» را به مردم تقدیم می‌کنم

  • کد خبر: ۲۴۷۰۵
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
عبدالحسین مختاباد: جایزه «از شرم درحجاب» را به مردم تقدیم می‌کنم
گپ و گفتی با عبدالحسین مختاباد، آهنگ‌ساز و خواننده که مدال طلای جایزه جهانی موسیقی را کسب کرده است.
غزاله حسین‌پور/شهرآرانیوز _ همین چند روز پیش، در خبر‌ها نام هنرمندی به چشم خورد که برای اولین‌بار مدال طلای جایزه جهانی موسیقی را به نام یک ایرانی به ثبت رسانده بود. او از کودکی و در دبستان به خواندن تصنیف‌های موسیقی ایرانی علاقه‌مند بود، در دوران دبستان، راهنمایی و دبیرستان به تعزیه‌خوانی در گروه‌های تعزیه محله پرداخت. با شنیدن آلبوم‌های گروه «چاووش» و صدای استاد محمدرضا شجریان به موسیقی اصیل ایرانی علاقه‌مند شد و تمرین و ردیف‌خوانی را با سرمشق قرار دادن کار‌های شجریان پی گرفت. نواختن ساز‌های سنتور و سه‌تار، از دیگر تلاش‌های این هنرمند در زمینه موسیقی بود.
 
سید عبدالحسین مختاباد، در عرصه موسیقی تا کنون بیش از ۲۰ آلبوم تولید کرده است. او که دکترای موسیقی را از دانشگاه گلداسمیت انگلستان دریافت کرده، فعالیت رسمی هنری و موسیقایی‌اش را در سال ۱۳۷۰ با اثر معروف «تمنای وصال» آغاز کرد. بعد از این آلبوم، مختاباد به عنوان یکی از خوانندگان خوش آتیه موسیقی ایرانی شناخته شد. در فاصله سال‌های ۷۲ تا ۷۷ بیش از ۱۰ آلبوم موسیقی را آهنگ‌سازی و خوانندگی کرد. در سال ۱۳۹۰ آلبوم «سایه دوست» را روی اشعاری از هوشنگ ابتهاج، عبدالجبار کاکایی و امام خمینی (ره) خواند. این اثر برای نخستین‌بار با آهنگ‌سازی، تنظیم و خوانندگی مختاباد به تنهایی شکل گرفت و به نوعی، نخستین اثر او بعد از تحصیلات آکادمیک به شمار می‌رود. شهرآرا در این روز‌ها که تمامی فعالیت‌های هنری نیز همچون دیگر حوزه‌ها، تحت‌تأثیر رواج افسار گسیخته ویروس کرونا قرار گرفته، با این خواننده و آهنگ‌ساز به گفتگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

سلام به امام رضا (ع) و مردم مشهد
مختاباد، سخنان خود را با این جمله آغاز می‌کند: «عرض سلام دارم خدمت امام رضای عزیز و مردم بزرگ و فرهیخته مشهد. امیدواریم این وضعیت را با تحمل به سر بریم و به زودی بتوانیم یکدیگر را در آغوش بگیریم.»

عبدالحسین مختاباد که برای قطعه «از شرم در حجاب» توانست نشان طلای جایزه جهانی موسیقی را از آن خود کند. در باره تجربه این موفقیت به شهرآرا می‌گوید: «جشنواره Global Music Awards، موسسه‌ای است که بیش از یک دهه از آغاز فعالیت آن می‌گذرد و موسیقی‌دانان از سرتاسر دنیا، آثارشان را به دبیرخانه آن ارسال می‌کنند و در مرحله بعد، برترین‌ها انتخاب می‌شوند. هرساله ۹ نفر به عنوان برندگان مدال طلای این رویداد و تعدادی هم برگزیده نشان‌های نقره و برنز اعلام می‌شوند.»

او در باره قطعه طلایی خود توضیح می‌دهد: «از شرم در حجاب، را حوالی سال ۸۸ نوشتم و سال ۹۰ برای آلبومی به نام «سایه‌ی دوست» به ضبط رساندم. اواخر دی ماه سال گذشته، این قطعه را برای این دوره از جشنواره ارسال کردم و چند روز پیش، طی ایمیلی برنده شدنم را به اطلاعم رساندند.»

به نظر این موسیقی‌دان اینکه یک ایرانی برای اولین بار در میان ۹ نفر اول قرار گرفت، در ابتدا لطف خدا بود و سپس هدیه‌ای از طرف ما به مردم فرهنگ دوست و فرهیخته ایران، جامعه بزرگ موسیقی و اساتید و همچنین پزشکان، پرستاران و تمامی کادر درمانی و بهداشتی پرتلاش.

۲ ماه خانه نشینی
حدود ۲ ماه می‌گذرد که مختاباد در قرنطینه خانگی است و از این فرصت برای مطالعه و نواختن ساز استفاده می‌کند. با تعطیلی‌های پیش آمده، فعالیت‌های هنری و آموزشی این هنرمند نیز به هم خورده است. او درباره موقعیت کنونی می‌گوید: «زندگی بخش زیادی از مردم با در خانه ماندن نمی‌چرخد. این وظیفه دولت و حکومت است که معیشت آن‌ها را تأمین کنند تا بتوانند خانه‌نشینی را پیش گیرند و با شیوع بیشتر ویروس کرونا، معضلاتی ایجاد نشود که کسی را توان مقابله با آن‌ها نباشد. این امر همکاری مردم، حکومت و افراد خیر را می‌طلبد.»
 
مختاباد از فعالیت مجازی در این روز‌ها غافل نشده و سعی دارد در صفحات خود، آثار قدیمی‌اش را بازسازی و بازنشر کند تا دست‌کم عده‌ای سرگرم شوند. او باور دارد، این حداقل کاری است که یک هنرمند در زمان قرنطینه می‌تواند انجام دهد. مختاباد ضمن یکسان دانستن هنرمندان و دیگر اقشار جامعه، بیان می‌کند: «همان‌طور که بالغ بر ۶۰ درصد مردم در این موقعیت دچار مشکلات اقتصادی و بیکاری شده‌اند، هنرمندان نیز به چنین مشکلاتی برخورد کرده‌اند. شاید تنها ۵ درصد از این قشر، زندگی نرمالی داشته باشند. اما گذران زندگی دیگران به کار مداوم وابسته است و در صورتی‌که کارشان تعطیل شود، مشکلات زیادی خواهند داشت. ادامه وضعیت امروز نه تنها بر معیشت، بلکه شاید بر اثر هنری آن‌ها نیز تاثیرگذار باشد. اکنون همه مردم دنیا درگیر این اتفاق شده‌اند و باید دعا کنیم هرچه زودتر از این وضعیت خارج شویم.» عبدالحسین مختاباد، برگزاری تور کنسرت‌های داخلی و خارجی را اصلی‌ترین برنامه‌اش بیان می‌کند که با ورود این مهمان ناخوانده، نیمه تمام مانده است: «اولین شب کنسرت‌ها در محمودآباد مازندران برگزار شد. اما متأسفانه صبح روز بعد خبر شهادت سردار سلیمانی رسید و پس از آن، سقوط هواپیمای مسافربری و شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی تمامی فعالیت‌ها شد. بعد از بهبود شرایط، قطعا برنامه اجرا‌ها را پیگیری خواهیم کرد. امیدوارم راه مشهد نیز باز شود و بتوانیم در این شهر اجرا داشته باشیم.»

این استاد دانشگاه معتقد است همه باید به یکدیگر روحیه دهند و برای هم خیر و خوبی بخواهند. او می‌گوید: «من بر خود واجب می‌دانم مردم را به دستگیری و کمک به همسایه، دوست و آشنا تشویق کنم. باید به جامعه امید تزریق کرد تا معضل پیش آمده به زودی حل شود. همه ما سوار یک کشتی هستیم. اگر اتفاقی برای این کشتی بیفتد، همه متضرر خواهیم شد.»
 
مختاباد در سخنان خود، به کادر درمان نیز اشاره می‌کند و خانه‌نشینی را کمک بزرگی به آن‌ها می‌داند: «این وضعیت ناهنجار، فشار بسیاری بر کادر درمانی و کارکنان بیمارستان وارد کرده است. با خانه نشینی، مراجعات به بیمارستان کمتر خواهد شد که این امر، کمک شایان توجهی به این قشر خواهد بود. تمامی کسانی که برای سلامتی ما تلاش می‌کنند، خواهران، برادران، دوستان و آشنایان ما هستند؛ بنابراین هر شخص موظف است کمک کند تا وضعیت فعلی به سرعت و با آرامش به نقطه مطلوب برسد.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->